The Musical Box: Hur tänkte de här då...

lördag 23 februari 2013

Hur tänkte de här då...

Har du också råkat ut för LP-skivor där du blir överraskad av hur det låter.

Att Paul McCartney på 80-talet skulle få för sig att ge sig på synthpop...
...eller att gamla hederliga gitarrgänget Ventures helt plötsligt lirade discomusik...
...där frågan ”Hur tänkte de här då” är väldigt berättigad...och ett ganska intressant ämne för en temahelg...
Det finns massor av exempel. Under lördagen och söndagen ska jag presentera några sådana LP-skivor som jag stött på den senaste tiden...och där jag efter att ha lyssnat på dem...suttit och kliat mig i huvudet och mest funderat över vad det var jag egentligen har varit med om.

Det blir en ganska märklig blandning, allt från folkrock till krautrocksinfluenser och disco.

Fox märkliga musik (Fox - Fox)
Paul McCartney och Kraftwerk (Paul McCartney - II)
Kitschig spansk discopop (Santa Esmeralda - House Of The Rising Sun)
Skruvat och våldsamt av Nina Hagen (Nina Hagen - Nunsexmonkrock)
Romantics gick över gränsen (Romantics - Rhythm Romance)
Ventures gitarrdisco (New Ventures - Rocky Road)
Provocerande av Springsteen (Bruce Springsteen - The Ghost Of Tom Joad)
Från progg till jazzrock (Badger - White Lady)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar