The Musical Box: En kod som måste knäckas

måndag 25 mars 2013

En kod som måste knäckas

WISHBONE ASH – NEW ENGLAND - 1976

Jag vill att de skivor jag har i samlingen ska kännas personliga. Att de berättar något, påminner, rör upp känslor eller har något annat viktigt att förmedla. Jag får inte den känslan av Wishbone Ashs album New England.
Jag får samma känsla av New England som från många av Camels album i slutet av 70-talet, Rain Dance till exempel. Inte för att de båda banden har särskilt mycket med varandra att göra rent musikaliskt. Men båda är skickliga och gör ibland lysande läckra melodier, de skapar atmosfär...
Förmodligen är det någon kod man måste knäcka. Men New England har funnits i min samling sedan början av 80-talet, och jag har lyssnat på den många gånger. Ändå har jag inte kommit på vad som är skivans storhet.

De där ljudmattorna Wishbone Ash så stilfullt lägger upp säger mig inte särskilt mycket. Inte heller deras erkänt kompetenta gitarrspel. Tyvärr får jag en hel del AOR-vibrationer från den här skivan. Amerikansk radiorock.

Nr: 451/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar