The Musical Box: Mercurys märkliga cross-over

lördag 2 mars 2013

Mercurys märkliga cross-over

FREDDIE MERCURY & MONTSERRAT CABALLÉ – BARCELONA - 1988

LP:n Barcelona är Freddie Mercurys stora dröm som går i uppfyllelse; att få sjunga opera tillsammans med en riktig operastjärna. Men den här skivan är inte min dröm... 
Men nån mardröm är det väl inte direkt, Montserrat Caballé har en otrolig röst.
1988 spelade Mercury in skivan tillsammans med spanska megaoperastjärnan. Visst är det lite spännande att få höra Mercury prova något han egentligen inte var tränad för, även om en viss talang för opera säkert fanns.

Att Mercury gett sig ut på djupt vatten lyser igenom rätt kraftigt, han blir vid sidan av Caballé ganska slätstruken. Visserligen hade han exceptionella sångarkvaliteter för att vara rocksångare, men här hänger han inte med.

Så här kan jag tänka mig att det är.
Förmodligen känns musiken på den här skivan lite för avancerad för rockfolket.
För operafantasterna tror jag det är precis tvärtom. Rätt så billigt.

Jag kan dock inte låta bli att tycka om låten Barcelona. Den är pampig och användes dessutom vid invigningen av OS i Barcelona 1992, men då var inte Mercury med.

Nr: 1032/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar