The Musical Box: ”Musiken var fantastisk”

lördag 16 mars 2013

”Musiken var fantastisk”

AMERICAN GRAFFITI – SOUNDTRACK – 1973

Den här dubbel-LP:n blev min första kontakt med 50-talsrocken (jag är nämligen inte så gammal att jag minns Buddy Holly). Och en bättre samling av gamla 50-talslåtar går inte att tänka sig.

Det börjar med Bill Haleys Rock Around The Clock och Runaway med Del Shannon, Beach Boys blixtrar förbi, och sen fortsätter det med Chuck Berry, Buddy Holly, Platters, Fats Domino... Sammanlagt 41 låtar. Nästan alla var med.
Oj, oj, oj, du ska veta att den här skivan spelades på varenda fest i mitten av 70-talet, det vill säga varenda fredag och lördag. Jag kommer särskilt ihåg en gång hemma i min källare, det måste varit hösten 1976...nää...det är kanske inte preskiberat än...jag tar det en annan gång, så pusta ut ni som var med...för tillfället...
Albumet är en soundtrack från filmen Sista natten med gänget, en legendarisk ungdomsfilm på den tiden, med massor av amerikanska bilar, brudar och hamburgerrestauranger.

Det var fräckt i slutet av 70-talet, då raggarna fortfarande gjorde Jönköpings city osäkert på helgerna. Handlingen i filmen har jag dock inte helt klart för mig nu för tiden heller. Antar att den inte spelade någon roll. Men musiken var fantastisk.

Nr: 3/various

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar