The Musical Box: Dan McCafferty ryter till

onsdag 17 april 2013

Dan McCafferty ryter till

NAZARETH – SOUND ELIXIR – 1983

Han såg lite konstig ut i ansiktet, skivhandlaren jag köpte Sound Elixir av. ”Ska han verkligen ha det där skräpet”, tänkte han nog. Men det skulle jag.
Nazareths album Sound Elixir är kanske inte en skiva som står så där jättehögt i kurs. Och det ska väl erkännas att jag blev lite tveksam när jag spelade den första gången.

Nazareth fick på 80-talet nämligen för sig att börja lira mer publikfriande radiorock, lite åt Foreigner-hållet (som jag helt rättvist alltid tar som exempel när något riktigt hemskt ska beskrivas).

Och nog är Sound Elixir radiorock alltid. Snyggt och välpolerat och till och med Dan McCafferty har putsat till rösten ganska ordentligt. Och balladerna, för såna finns det här, är så snygga och trevliga så.

Men när den fått rulla några gånger blir Sound Elixir bättre. Då framträder de där små nyanserna och man hittar det där som Nazareth alltid gör så bra.

Dan McCafferty ryter till när det behövs, om än lite försiktigt, så att folk inte ska hoppa för högt.

Ryter bäst gör han i Milk and Honey och Whippin´ Boy. Tråkigast blir det i All Nite Radio.

Jag har inte en aning om vad folk i allmänhet tyckte om den här skivan 1983. Men jag gillar den nu.

Nr: 796/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar