The Musical Box: Demians dråpliga historier

lördag 27 april 2013

Demians dråpliga historier

Svenska hjältar – Del 2

LARS DEMIAN – PANK – 1990

Det är en samling dråpliga historier Lars Demian berättar på Pank. Om hur han hamnar i himlen och får träffa både farfar och Lennon...men vill tillbaka. Om alkohols bittra verkningar och att det går att tjäna pengar bara man har lite stake...
I grunden är det allvarliga saker, och jag tror nog att budskapet går fram. Men Lars Demian har en sällsynt förmåga att berätta så det blir både roligt och tänkvärt.

Pank, som är Lars Demians första album, är en riktig bra svensk LP i genren singer/somgwriters, även om kännare av Demian påstår att den egentligen inte var särskilt lyckad jämförd med senare album.

Det där vet jag inte så mycket om. Vad jag däremot vet är att jag gillar att lyssna på Pank, gärna på hög volym. Och när Demian är som bäst ställer jag honom bredvid mina skivor med Anders F Rönnblom. Så bra är han!
Jag har för mig att låten Alkohol blev en mindre hit på sin tid. Den är fortfarande lysande bra. Egentligen tror jag att varenda låt på skivan förtjänar en djupare analys, Lars Demians sånger är mångtydiga och känns viktiga.

Men det tänker inte jag ge mig på, det har andra redan gjort. För min del tänker jag bara spela skivan och jag gillar det jag hör.

Nr: 717/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar