The Musical Box: Bitande texter och bra melodier

onsdag 22 maj 2013

Bitande texter och bra melodier

ELLIOTT MURPHY – LOST GENERATION – 1975

När Elliott Murphy släppte sitt andra album såg det fortfarande ut som han var på väg att bli en ny Dylan. Lost Generation var ett lysande popalbum av en singer/songwriter med fingertoppskänsla både för bitande vassa texter och bra melodier.
Men LP:n gick inte hem alls. Eller så här, kritikerna älskade skivan och hyllade Murphys talang. Men de som skulle köpa de där skivorna var inte särskilt intresserade.

Det hjälpte inte ens att han fått hjälp av Paul A Rothchild, Doors producent, med att snygga till det lite spretiga ljudet som fanns på debutskivan Aquashow.

Men jag kan inte undanhålla er Lost Generation längre. Det är en av mina favoritalbum med Elliott Murphy.

Jag håller med om att låtarna på Aquashow rent allmänt är lite bättre, men den här skivan är proffsigare gjord och betydligt mer lättlyssnad.

Okej, den kanske verkar tämligen oansenlig vid en första lyssning, men Lost Generation växer för varje gång den spelas. Rekommenderas!

Nr: 1197/2222

3 kommentarer:

  1. Jag undrar hur den märkliga omslagsbilden egentligen ska tolkas. Nu har jag visserligen inte skivan och har bara sett den lilla återgivning av omslagsbilden du visar här. Men, alltså... är det bara jag som får associationer till något slags Jesus-bild, i synnerhet med tanke på de linjer som ska ge intryck av att Murphy är upplyst av ljusstrålar?

    Ska omslaget uppfattas som någon sorts ironisk anspelning på den typ av smaklösa Jesus-bilder man kan se i diverse frikyrkliga publikationer? Eller trodde skivbolaget på allvar att det skulle gå att sälja in denne Runar Sögaard-karaktär till en ung rockpublik?

    SvaraRadera
  2. "Eva Braun" är en av mina absoluta favoritlåtar. Jag har länge närt en dröm om att få höra honom framföra den live och har också försökt kontakta honom per mejl inför konserter med det önskemålet, dock hittills utan resultat.

    SvaraRadera
  3. Ha, ha, har inte tänkt på det, du har ju rätt. Hur faen tänkte de egentligen?

    SvaraRadera