The Musical Box: Oemotståndlig soulfunk

fredag 10 maj 2013

Oemotståndlig soulfunk

SWEET SENSATION – SAD SWEET DREAMER – 1974

Direkt när jag hörde Mr Cool insåg jag att Sweet Sensations album Sad Sweet Dreamer var något för mig. Det är en funkig låt med en knarrande hammond som piskar upp tempot. För mig är det soulfunkiga soundet helt oemotståndligt.
Jag har ingen större koll på soul, allra minst Philadelphia-soul, som det här sägs likna. Ännu mindre har jag koll på brittiska soulgrupper från mitten av 70-talet. Sweet Sensation var en soulgrupp från Manchester i England. Men det här är bra grejer, som påstås vara Englands svar på The Stylistics.

Det finns flera liknande spår som Mr Cool på den här plattan, bland annat Emptiness Filled With Love och Purely By Coincidence som båda blev ganska stora hits på sin tid. Titelspåret Sad Sweet Dreamer är också något alldeles extra och var nog en hit det också.
De där halvfunkiga låtarna ramas in av en rad smäktande soulballader. Men tro nu inte att det är smörigt. Nej, Sweet Sensation håller sig på rätt sida staketet.

Den där blandningen blir faktiskt ganska effektfull. Den manliga sångaren Marcel King har dessutom en ganska vass falsettedge som ger musiken på skivan en bredare dimension. En av få soulplattor i min samling, men en riktigt bra sådan alltså.

Nr: 1775/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar