The Musical Box: ”Sitting in a vägren”

onsdag 8 maj 2013

”Sitting in a vägren”

HARAMBEE - HARAMBEE - 1971

Varför denna lilla svenska raritet letade sig till min samling kan jag inte redogöra för, kommer inte ihåg.
Av bilden på omslaget skulle man kunna få för sig att det är nåt religiöst...särskilt som Harambee på swahili betyder ”Vi ska segra”. Jag får flashbacks av Maranata och Arne Imsen, syskonen Samuelsson och Pelle Karlsson.
Men i det här fallet är det inte några högre makter som speglar sig i de simmiga ögonen. Harambee är något så udda som svensk psykedelia med anstrykning folkrock och beatpop.

Här finns både fuzzgitarrer, kryptiska texter, Crosby-Nashs smånätta melodier och en viss antydan av Pugh Rogefeldts Ja dä ä dä. Lägg dessutom till att skivan är inspelad i en hemmastudio nånstans i stockholmstrakten. Visst är det spännande?

Det lätt psykedeliska anslaget understryks av sångtexterna, som kanske inte är någon större lyrik men fantastiskt roliga, charmiga, sorglösa...och ett och annat rim på både engelska och svenska, ”Sitting in a vägren”.

Ett annat exempel:
”Regndroppar faller på min kind faller i ögat, jag blir blind”

och ett till:
”Kalle var som litet barn litet blyg men söt som fan”.

Som Bengt Melin skriver i presentationstexten på skivans baksida: ”Allt på den här skivan är givetvis inte perfekt. Musikaliskt finns det inte mycket att invända men texterna kanske inte skulle få Svenska Akademien att frivilligt avstå från tre av sina stolar till dessa ungdomar”.
Jag kan inte tänka mig att skivan getts ut på CD. Jag ser det som osannolikt att Harambee finns på Spotify. Däremot har jag hittat några av låtarna på gitarristen Sven-Erik ”Svempa” Lundegaards Myspacesida.

De övriga i detta tremannaband heter Conny Modig och Jan Askelind. Var de tog vägen efter den här plattan vet jag inte. En Jan Askelind dök dock i början av 80-talet upp som producent för svenska popgrupper som Factory och Strix Q. Men om det är samma Jan kan jag inte svara på.

Jag vet att den som vill ha tag på skivan nu för tiden får lägga upp ganska mycket pengar.

Men är man bara lite nyfiken på svensk undergroundpop från det tidiga 70-talet är den ett måste.

Den som köper den i tron att det är religiös musik lär dock få en mindre chock. Rekommenderas.

Nr: 1996/2222

5 kommentarer:

  1. Enligt den utmärkta "The Encyclopedia of Swedish Progressive Music 1967-79" fortsatte gruppen under namnet Wasa och gav ut den här skivan
    http://web.zone.ee/abba/Lp/POLS261.jpg
    på Polar 1975. Och han Askelind är mycket riktigt den där producenten.

    SvaraRadera
  2. Oj, tack så mycket. Detta hade jag inte en aning om.
    Då blir det till att leta efter Wasa-skivan.

    SvaraRadera
  3. Jonas, vet du om det går att få tag på The Encyclopedia of Swedish Progressive Music 1967-79 någonstans?

    SvaraRadera
  4. Hade egentligen ingen koll på huruvida den är utgången eller inte, men tydligen säljer förlaget Premium Publishing just nu ett tillfälligt restparti utan bonus-cd:

    http://www.premiumpublishing.com/se/art/encyclopedia-progressive-music.php

    De brukar ju också sälja både denna och andra böcker på skivmässor. Vet inte om de brukar vara med i Jönköping, dock.

    SvaraRadera
  5. Tackar så mycket för tipset. Det verkar vara en nödvändig investering märker jag.

    SvaraRadera