The Musical Box: Pughs Nattmara i Melodifestivalen

söndag 16 juni 2013

Pughs Nattmara i Melodifestivalen

PUGH ROGEFELDT – 1968-1978 - 1978

Jag blir alltid tveksam när en artist släppt nästan lika många samlingsalbum som ”riktiga” skivor. Pugh är nära nu, 16 plattor har han gett ut. När jag räknade senast finns det dessutom minst 12 olika samlingsalbum...
Bara en av alla dessa samlingsskivor finns dock i min samling, Pugh 1968-1978. Som egentligen inte alls är dum. Det är låtar från Pughs mest innovativa år.

1978 släppte han, om nu nån kan dra sig det till minnes, LP:n Attityder där hans förvandling från rockguru till rosa svensk popstjärna var fullbordad. Men på den här plattan handlar det om låtar från Ja dä ä dä, Pughish, On The Rocks, Bolla och rulla...alla de där gamla klassikerna...

Men jag köpte aldrig LP:n 1978, utan kom över den på nån CD-rea många år senare. Det här var nämligen första gången jag var med om att en enda låt lanserades genom att släppa en hel LP.
Nu för tiden är det väl mer eller mindre standard för hela branschen...

Och varför gjordes då detta? Jo, 1978 var Pugh Rogefeldt nämligen med i Melodifestivalen och kom trea med låten Nattmara.

Den släpptes sen som singel...och låg dessutom med som sista låt på den här LP:n. Varför jag skulle ha den i min samling såg jag aldrig värdet av då. Därför fick det vara. Men när jag hittade den här CD:n för en tia, så...tja...

Nr: 108/CD

2 kommentarer:

  1. Det som framför allt gjorde denna LP värd att ha är att den har hela sex låtar som annars bara getts ut på singel - och det är fråga om lysande låtar dessutom, "Haru vart på cirkus" och tre stycken tillsammans med Nature. "Speljäveln" och "Nattmara" är väl... eh... kanske inte Pughs bästa, men ville man ha dem på LP så var det på denna.

    Hur unika de spåren är nu, efter utgivande av box och allsköns samlingar, vet jag dock inte på rak arm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. det hade jag ingen koll på...

      Radera