The Musical Box: Briljant av XTC

onsdag 31 juli 2013

Briljant av XTC

XTC – DRUMS AND WIRES – 1979

Nigel har en framtid inom brittiskt stål. XTC vill bara hans bästa. Nu planerar de hans liv. Making Plans For Nigel är en briljant poplåt. Lättsam, ironisk och humoristisk. Hela LP:n Drums & Wires är förresten briljant. Jag vågar nog säga att det är en av XTC:s allra bästa skivor.
Men när jag hörde LP:n första gången tyckte jag inte alls så. Då blev jag besviken. Irriterad på att XTC lämnat det stökiga soundet från sina två första album, det som egentligen var ganska påfrestande men samtidigt väldigt spännande.

När de spelade in sitt tredje album, Drums And Wires, hade de friserat och putsat det ordentligt, vilket förmodligen var helt nödvändigt... Men just då, för 33 år sedan, tyckte jag inte alls så.

Nu är däremot Drums And Wires en sån där LP man med gott samvete kan återvända till och spela med stort nöje.

XTC, främst då Andy Partridge och Colin Moulding, hade en förmåga att skriva udda melodier, knepiga och spretiga men knivskarpa. Knappast radiovänligt i nån större utsträckning, mer musik för genuint intresserade.

Drums And Wires var den skiva där XTC satte sitt framtida sound. De hade hittat den perfekta formeln. LP:n blev deras stora genombrott om man kan kalla det så.

Making Plans For Nigel är, för mig, skivans stora låt. Men här finns många fler lysande poplåtar, om än ganska knepiga; Ten Feet Tall, Helicopter, Day In Day Out, That Is The Way...

Nr: 693/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar