The Musical Box: Led Zeppelin och Frank Farian

söndag 14 juli 2013

Led Zeppelin och Frank Farian

One-Hit-Wonders – Del 16

Stairway To Heaven är naturligtvis ingen One-hit-wonder. Men när Frank Farian, han med Boney M, fick för sig att spela in den, blev det något helt annat...

FAR CORPORATION – STAIRWAY TO HEAVEN – 1985

Nån som vet varför denna singel ett tag var så omåttligt populär? Alla älskade den ju. Far Corporation var ju bara sååå bra... Jag hatade den och gör nog så fortfarande...även om jag inte nu för tiden börjar tugga fradga...utan helt enkelt bara stänger av ljudkällan...
Att göra en cover på Led Zeppelins magiska Stairway To heaven var naturligtvis en dum idé. Att sen göra om den till en seg synthpoplåt med hjälp av diverse tyska studiomusiker och lite löst folk från Toto kunde bara Frank Farian komma på.

Han gjorde många bra grejer, men borde nog hållt sig till Boney M och andra discodrottningar. Det gjorde han bäst...

Trots den rent av hädiska idén blev Far Corporations inspelning av Stairway To Heaven faktiskt en ganska stor discohit i mitten av 80-talet...Och alla älskade den...

Och varför har jag då denna singel i samlingen?
Nej, det har jag inte! Jag fick skivan en gång i tiden ihop med en massa andra singlar, den blev inslängd i en garderob och upphittad nu när jag letade One-hit-wonder-singlar.

Nr: ingår icke i min samling och har aldrig gjort det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar