The Musical Box: Rätt hit med fel grupp

söndag 14 juli 2013

Rätt hit med fel grupp

One-Hit-Wonders – Del 13

Ingen kände till Bolland innan Status Quo hittades deras låt. Nu har alla glömt dem...

BOLLAND – YOU´RE IN THE ARMY NOW – 1981

Jag tror historien om den här låten går ungefär så här:
Ingen hade nån större koll på denna tämligen okända brödraduo från Holland förrän Francis Rossi och Status Quo snodde You´re In The Army Now och fick en hyfsat stor hit med den.
Efter det dök Bollands egen singel upp i affärerna också. Och deras LP givetvis, The Domino Theory. Men sen inget mer...så visst...en One-hit-wonder kanske...men med fel grupp...eller med rätt...beroende på hur man ser det.

Jag vet inte hur det gick för Bollands singel. Men jag hoppas att det åtminstone blev en liten hit för deras del. Jag tycker faktiskt att de gör den bättre själva än Rossi och grabbarna...

Jag har inte hört The Domino Theory, men den lär enligt kännarna vara ganska bra. Det ska tydligen dessutom vara ett konceptalbum, en protest mot det kalla kriget och kärnvapenupprustningen på 70- och 80-talen.

Nr: ingår inte i samlingen, upphittad på golvet i garderoben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar