The Musical Box: Hollies ryska roulette

söndag 25 augusti 2013

Hollies ryska roulette

HOLLIES – RUSSIAN ROULETTE – 1976

Det finns många som påstår att Hollies hoppade på discotåget med den här skivan. Men nu ska vi sätta in den här LP:n i rätt tid. Russian Roulette släpptes i december 1976. Saturday Night Fever, som var filmen och musiken som fick igång 70-talets discovåg på allvar, hade premiär i december 1977. Så var det med det...
Men man kan inte komma från att Russian Roulette är en av Hollies allra svagaste album någonsin. Det är dessutom ohyggligt mycket disco...

Hollies provade en massa olika stilar på den här plattan, allt från boogie-woogie, till beatpop och disco...jag tror man kan räkna till nio olika musikstilar på de tio låtarna...

Det är av förståeliga skäl inte många som bemödat sig att skriva om den här skivan på nätet, inte ens Allmusic.com har kommenterat den.

Men de få som gjort det drar direkt fram Wiggle That Wotsie, som nog måste sägas vara en riktigt hemsk disco-pop-låt.

Tanken var att den skulle bli LP:ns stora dragnummer, vilket den också blev, men kanske på fel sätt.

Det mest roliga med den låten är att Hollies här låter mer som Bee Gees än vad bröderna Gibb själva gjorde.

Jag kan bara ana varför Hollies gjorde den här plattan. Plattorna de släppt innan hade sålt uselt och förmodligen letade de efter ett nytt sätt att tackla 70-talets skivköpare och gjorde helt enkelt en testskiva...?

Jag kan också tänka mig att det inte var lätt att höra till de gamla popelefanterna 1976, när punk och new wave var på ingång.

Kanske var Russian Roulette ett sätt att visa att de fortfarande var vid liv och minsann vågade hänga på nya trender. Spelade de rent av rysk roulette?

Men bra blev det som sagt inte. Det här är en skiva jag ytterst sällan spelar. Kanske kommer jag aldrig mer att spela den efter det här. Och ändå är Hollies ett av mina favoritband. Och kommer så att förbli.

Nr: 369/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar