The Musical Box: ”Jag sitter som klistrad”

fredag 16 augusti 2013

”Jag sitter som klistrad”

STEVE FORBERT – JACKRABBIT SLIM – 1979

Jag sitter som klistrad, vill knappt andas. Jackrabbit Slim hör till de där sällsynta LP-skivor där man knappt vågar ta ett andetag för att inte missa något. Jackrabbit Slim är ren magi, Steve Forbert, trots att han bara var några år över 20 när skivan spelades in, är en fantastisk berättare.
Det hänger inte bara på Romeo´s Tune, skivans första spår och den låt som blev Forberts första riktigt stora hit. Nej, alla låtar har en alldeles egen känsla och är värda att upptäcka. Say Goodbye To Little Jo, tårarna rinner. Make It All So Real, fantastisk. January 23-30 1978, sagolik.

Det är ingen LP som högljutt bultar på dörren med en knäckt gitarrhals eller något annat ännu vulgärare tillhygge, stövlar in och tar över. Nej, Jackrabbit Slim knackar lite försiktigt, ber att få komma in och bjuder sedan på den ena mer välformulerade låten efter den andra.

Romeo´s Tune är vad jag vet den största hit Steve Forbert någonsin fått. Ändå är Jackrabbit Slim en sån där LP som egentligen aldrig uppmärksammats.

Orättvist, naturligtvis. Det finns många singer/songwriters, men i min lilla musikvärld hör Steve Forbert till de allra främsta. Jackrabbit Slim är, vad jag tycker, hans bästa album.

Men debutsskivan Alive On Arrival från 1978 och Little Stevie Orbit från 1980 är nästan lika starka.

Nr: 2147/2222

2 kommentarer:

  1. En i den handfull artister som jag kallar mina husgudar. Den här skivan var jag först lite tveksam till eftersom jag tycker att den innehåller lite för mycket blås, något som jag alltid har haft ohyggligt svårt för, men nu har jag vant mig och visst är den mycket bra. Fast personligen håller jag både "Alive on arrival" och "Little Stevie Orbit" högre, möjligtvis även "Streets of this town".

    SvaraRadera
  2. Steve Forbert är absolut en av mina husgudar också. Och jag håller med dig om Alive on arrival och Little stevie orbit, street of this town har jag däremot lite svårare för.

    SvaraRadera