The Musical Box: Sofistikerade Swing Out Sister

söndag 4 augusti 2013

Sofistikerade Swing Out Sister

SWING OUT SISTER – KALEIDOSCOPE WORLD – 1989

Att jag kom över en LP med Swing Out Sister var ett misstag. Jag fick nämligen tag en bunt plattor i en av Jönköpings begagnataffärer; Rush, Fleetwood Mac, Jimi Hendrix (!) och kollade väl inte så där jättenoga innan jag betalade (5 spänn/st).

Så lite irriterad blev jag allt när jag kom hem och upptäckte Swing Out Sister i detta annars gedigna inköp. I ren snålhet slängde jag dock på den på skivspelaren.
Det blev en ganska kul överraskning. Kaleidoscope World, duon Swing Out Sisters andra platta är intressant. Men om den är tillräckligt ”bra” för att platsa i samlingen har jag inte bestämt mig för än.

Lagom avvägd, cool och pop i jazzig stil med läcker stämsång av Corinne Drewery och Andrew Connell. Skönt och avslappnande. Den kvinnliga sångerskan får Swing Out Sister att påminna lite om Vaya Con Dios, ibland Sade.

Swing Out Sister spelar vad man i finare kretsar kallade sophisti-pop, åtminstone i slutet av 80-talet.

Flera uppföljare finns, Moloko är ett av mina favoritband i genren. Bandets största – och första – hit finns dock inte på den här LP:n. Breakout håller till på Swing Out Sisters debutalbum, It´s Better To Travel.

Nr: 1664/2222

2 kommentarer:

  1. Kanonplatta! "You on my mind" är lysande och jag gillar Corinne Drewerys röst!

    /JörgenS

    http://www.retrogalaxen.se
    http://skivguide.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...men jag tycker nog lite bättre om deras första skiva.

      Radera