The Musical Box: Sydstatsrock, country och jazz

söndag 18 augusti 2013

Sydstatsrock, country och jazz

Southern Rock - Del 9 

MARSHALL TUCKER BAND – SEARCHIN´ FOR A RAINBOW – 1975

Marshall Tucker Band är ett klassiskt sydstatsband, men ändå inte. För deras del är det country som gäller, inslagen av sydstatsrock är emellanåt ganska små.
Det spännande med Marshall Tucker Band är dock de ibland glider över åt jazzhållet och dessutom använder sig av flöjt. Men flera av gruppens album är mer eller mindre bara country, ett och annat – när de skärper sig – har lite bredare vyer.

Jag har genom åren pliktskyldigast köpt på mig ett ganska stort antal av deras album. Men för något år sedan bestämde jag mig, rensade ut, och behöll efter noga övervägande bara en enda platta, Searchin´ For A Rainbow.
Inte för att det inte är en country-LP, för det är det så klart. Utan för att den är lite ruffigare och stökigare än flera andra av deras album. Dessutom blandar och ger de rätt friskt med både jazzrock och rock. Med andra ord en ovanligt underhållande LP för att vara Marshall Tucker Band.

Sen gör det ju inget heller att mitt exemplar är en tidig press från Capricorn Records. Jag blir nämligen alltid lite extra svag när jag får se den legendariska skivetiketten...

Jag är inte säker på att folk som gillar Lynyrd Skynyrd eller Allman Brothers gör det med Marshall Tucker Band.

Men jag tycker nog att samlare av amerikansk sydstatsrock bör ha någon eller några av deras skivor i samlingen ändå.

Det sägs att deras tidiga album; Marshall Tucker Band och Where We Belong – som jag aldrig haft någon av i min ägo – ska vara deras bästa plattor. Searchin´ For A Rainbow är det fjärde i ordning.

Nr: 2142/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar