The Musical Box: Ett tyskt UFO-fenomen

söndag 1 september 2013

Ett tyskt UFO-fenomen

UFO – PHENOMENON – 1974

”Michael Schenkers betydelse för UFO kan inte nog överskattas”, skriver den allvetande musiksajten Allmusic.com. Det är sant.
När UFO 1974 släppte Phenomenon, Schenkers första med gruppen, var det ett helt nytt UFO. Ett tungt hårdrockband med rötterna fastspikade i blues- och boogierock. Skitbra helt enkelt!

På de tidigare plattorna hade UFO ärligt talat lirat lite halvtafflig spaceboogierock, utan vare sig mening eller mål. De skivorna kan man både ha eller mista, även om de i dag kanske är roliga att ha i samlingen av nostagiska skäl.

Men med Phenomenon är det något helt annat. Det är en väldigt nödvändig skiva. Och en av mina viktigaste hårdrockplattor. Det var med den här plattan jag började fatta det här med bra hårdrock.
Sen är jag inte lika säker på att Phenomenon verkligen blev UFO:s stora kommersiella genombrott. Jag är dålig på historia när det gäller såna saker. Förmodligen kom det med de senare plattorna.

Men för min del var det med den här skivan det så att säga vände. För mig kommer det alltid att finnas något lite extra skimmer runt Phenomenon.

Ta bara de odödliga låtarna Doctor Doctor och Rock Bottom. Den första är väl fortfarande fansens allra största favorit. Rock Bottom är däremot min.

Nr: 541/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar