The Musical Box: Golden Earrings blixtrande livealbum

söndag 22 september 2013

Golden Earrings blixtrande livealbum

Live – Live – Live...Del 10

GOLDEN EARRING – LIVE - 1977

De bästa liveskivorna gjordes nog på 70-talet, Made In Japan, Derek & The Dominos In Concert, Focus at The Rainbow och Tulls Bursting Out (så klart) bara för att räkna upp några.

Det är dock sällan Golden Earrings blixtrande liveplatta från 1977 nämns i de sammanhangen. Men i min värld är detta en bortglömd inspelning som borde få upprättelse. Det ska den få nu!
Golden Earrings dubbla livealbum gavs alltså ut 1977, direkt efter album som Moontan, Switch, To The Hilt och Contraband. LP-skivor som anses vara holländarnas bästa efter att de glidit över allt mer från pop till progressiv rock.

Det är den låtskatten de använder sig av på liveskivan med något undantag. Här finns låtar som Candy´s Going Bad, Mad Loves Coming, Vanilla Queen, Just Like Vince Taylor och givetvis Radar Love.
De som gillade när Golden Earring i studion drog ut de här låtarna i långa jam lär få sitt lystmäte tillgodosett. Låtarna är om möjligt ännu längre på den här liveinspelningen.

Med akter på mellan tio och tretton minuter skulle man då kunna misstänka att det blir tråkigt och fantasilöst, men Golden Earring klarar den balansgången. Jag vill nog påstå att det låter bättre här än i studion.

Sen har Golden Earring en rätt skön stil. Atmosfären är avslappnad och intim.

En riktigt bra liveplatta med andra ord som jag verkligen rekommenderar den som gillar den här typen av album.

Nr: 2055/2222

2 kommentarer:

  1. Ett gäng som jag missat, men du gillar ju dom, så när detta dubbelalbum dök upp använde jag ditt arkiv som referens. Du skriver att du tycker att detta live album till och med är bättre än studioinspelningarna och det fick mig på kroken.
    Lite smart lättlyssnad rock, tycker jag.
    Vad jag uppskattar med livealbum är att det inte sitter någon studiotekniker och stressar bandet.
    För mig som novis hade man gott kunnat skriva namn och instrument på gruppen.
    Var är inspelningen gjord?
    Jag lade på sida tre som sida ett, skulle det visa sig, för båda skivorna är märkta sida1 och 2.
    Känner mig som en snyltare, men iallafall, tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyltare, nej nej, absolut inte. Tycker det är jättekul att du hittat den här skivan via min blogg.
      Var inspelningen är gjord har jag inte en aning om, det brukar ju stå på skivan, men inte den här gången (har aldrig tänkt på det och inte på numreringen av skivsidorna heller...). Inte ens Prog Archives har nån notering om var inspelningen är gjord, och det finns inget på GE:s egen sajt heller (kollade nyss). Nästan alla låtarna är från GE:s "storhetstid" som progrockband i början och mitten av 70-talet. Har du inte hört studioplattor som Moontan, To The Hilt och Contraband har du något att se fram emot.

      Radera