The Musical Box: J Geils Band i glittrig cellofan

onsdag 4 september 2013

J Geils Band i glittrig cellofan

J GEILS BAND – FREEZE FRAME - 1981

Lindar man in J Geils Bands skitiga bluesrock i genomskinlig cellofan, dekorerar med glitter och slänger in lite lättsmält synthpop. Då får man Freeze-Frame, det stora internationella genombrottet för J Geils Band 1981.

Den skiva J Geils Band blev riktigt känt för, inte minst eftersom bandets stora superdunderpopslagdängejättehit Centerfold finns med på skivan.
Freeze Frame anses vara J Geils Band storverk. Och Centerfold den gnistrande kronan på verket.
Men den är långt från bandets skitiga, ruffiga och opolerade bluesrock daterad tidigt 70-tal. För långt.
Jag gillar inte Freeze Frame.
Jag kan nog inte plocka fram en enda låt på Freeze Frame som jag skulle vilja spela en enda gång till. Och definitivt inte Centerfold.

Plattan innan, Love Stinks från 1980 var ett bra rockalbum, på gränsen mellan bluesrock och powerrock. Med Freeze Frame gick J Geils och Magic Dick över gränsen.

Nr: xxx/2222 (skivan är borttagen ur samlingen)

2 kommentarer:

  1. Tvärtom, jag gillar Freeze Frame. Har du spelat plattan? "River Blindness" på 6 min. är en cool låt, lekfullt. Gillar även "Do you remember when", "Freeze frame", "Flamethrower" m.fl. Bra ljud på plattan dessutom!! Peter Wolf är som alltid lysande på sång, nästan lite åt Mick Jagger hållet. Kanske är plattan lite för svår før dig? Skämt å sido.....;)
    Bandet spelade f.ö. skjortan av Stones i Göteborg 1982.

    SvaraRadera
  2. He, he. Såg dem 82 i Göteborg jag också. Då var de grymma!
    Men jag gillar deras äldre plattor bättre än deras 80-talare. Det är bra grejer det.

    Var inte Kim Larsen förband till J Geils, som i sin tur var förband till Stones?

    SvaraRadera