The Musical Box: Motownrock från Rare Earth

lördag 14 september 2013

Motownrock från Rare Earth

RARE EARTH – WILLIE REMEMBERS – 1972

Det var med gott mod jag kastade mig över Rare Earths album Willie Remembers från 1972. Jag hade plattan One World från 1971 i färskt minne och hoppades på något lika bra igen. One World, och liveplattan som kom strax efter, var lysande läckra saker. Fräck tung funkrock med mycket soul.
Men inte Willie Remembers. Den är inte ens i närheten. Jag vet inte varför. Det är ju faktiskt bara ett år mellan skivorna. Och Rare Earth var ju på gång, verkade det som.

Willie Remembers är ingen funkplatta. I stället är det en ganska ordinär rockskiva, med lite motownkänsla. Det kanske inte är så där superdåligt, och det finns garanterat massor med folk som gillar plattan.
Men för min del vill jag nog jämföra låtarna på Willie Remembers med det Three Dog Night höll på med ungefär vid samma tid. Ganska platt, lite väl radioanpassat och snällt.
One World jämför jag hellre med Mother´s Finest eller Rhinoceros och andra funkhjältar. Stor skillnad alltså...

Nr: 1574/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar