The Musical Box: Supertramp bäst i studion

söndag 22 september 2013

Supertramp bäst i studion

Live – Live – Live...Del 8

SUPERTRAMP – PARIS – 1980

I slutet av 70-talet hade Supertramp allt. De var hyllade superstjärnor, hitlåtarna spelades om och om igen i radio och deras skivor sålde i drivor. De hade gjort allt utom ett livealbum...så det var nog nödvändigt för dem att ge ut den här dubbel-LP:n, en inspelning från november 1979 i Paris.
Men där någonstans gick gränsen. Supertramp var briljanta musiker, men de var i första hand ett studioband. De avancerade saker de gav sig på i inspelningsstudion fungerade inte lika bra inför publik, vilket det här albumet är ett tydligt exempel på.

Supertramp försökte nog och jag är helt säker på att de satsade helhjärtat. Men Paris skapar aldrig den där önskan om att ”jag-borde-varit-där”. Gruppens finstämda snygga harmonier och bra popmelodier försvinner här i ett stökigt moln av hög volym och ett rasande tempo som inte alls passar för deras låtar.
Jag tror att många köpte den här skivan, och jag tror att nästan lika många blev besvikna. The Logical Song, som då var en av deras största hits, är bara en blek kopia, Breakfast In America, som är en ganska trallvänlig melodi, saknar fart, tempo och nerv.

De låtar som jag har mest behållning av är det äldre materialet - från Crime Of The Century - låtar som School, Bloody Well Right och Dreamer. Där hittar Supertramp någorlunda rätt. Men nej, Supertramp var bäst i studion.

Nr: 881/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar