The Musical Box: Bara för Blinded By The Light

söndag 6 oktober 2013

Bara för Blinded By The Light

MANFRED MANN´S EARTH BAND – THE ROARING SILENCE - 1976

Jag var på väg att skriva en ganska nedlåtande text om The Roaring Silence, men så blir det inte. Det är skivan där Manfred gör en omtalad cover på Bruce Springsteens Blinded By The Light.
Det skulle kunnat bli så att min tänkta text skulle fått folk att inte vilja lyssna på skivan. Och om Manfred själv brytt sig om att läsa den skulle han nog tyckt den vara ganska stötande.

Sen kom jag på att nästan alla senare Manfred Mann-skivor i min samling skulle få ungefär samma omdömen (om de inte redan fått det). Lite småtråkiga...fantasilösa...pretentiösa...

Ändå spelar jag The Roaring Silence ibland. Ganska sällan visserligen, men ändå.

Det borde tyda på att jag innerst inne egentligen tycker plattan är ganska bra...

Trots att The Road To Babylon mycket väl kunde vara en styx-låt...

Trots att Singing The Dolphins Through nog är alldeles för genomskinlig för att få kallas episk progrock...
Och trots att nästan hela skivan faktiskt är rätt trååkig...

Jag har kommit fram till att allt hänger på Blinded By The Light. Manfred Mann gjorde flera riktigt starka covers i mitten av 70-talet. Det här är nog en av de bästa. Han gör den mer rättvisa än upphovsmannen själv.

Springsteens version känns bara träig efter att man lyssnat på Manfreds bländande uppvisning med vassa synthar, gitarrer och oväntade tempoväxlingar. Skitbra! Men resten av skivan kan för min del kvitta.

Nr: 1228/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar