The Musical Box: Den sista nödvändiga Yes-plattan

torsdag 3 oktober 2013

Den sista nödvändiga Yes-plattan

YES – DRAMA – 1980

Är Drama den sista i raden av Yes-skivor man behöver för att ha en representativ Yes-samling? Jag tror det.
Skivan känns nödvändig även om Rick Wakeman hade lämnat gruppen innan den spelades in. Och Jon Anderson stack också, vilket gör Drama till den första Yes-skiva utan hans, ska vi säga ”annorlunda röstresurser”...

Det här är nämligen den sista studioplatta där Yes hade kvar sitt gamla atmosfäriska (nåja) sound. På skivan efter, 90125, lirade de mer metal än prog.
Geoff Downes från tuggummipopparna och new wavegänget Buggles ersatte Wakeman och Trevor Horn tog över efter Anderson. Mitt stora bekymmer med det är väl att Horn försöker kopiera Jon Anderson, vilket gör att de på sina ställen skär sig lite i mina öron...

Men det är bara min personliga åsikt, han klarar sig faktiskt bra.

Och sen kan jag faktiskt ana en del new wave (!) på Drama. Där misstänker jag att Geoff Downes fått lite att säga till om.

Men inte heller det skämmer plattan på något sätt. Det känns nästan lite uppfriskande. 1980 behövde Yes lite nya influenser.

Men det låter fortfarande som Yes, så det är lite spännande. (Vilket jag inom parentes inte trodde att jag skulle tycka...).

Jag skulle kunna sammanfatta skivan så här:
- Inte särskilt seriös
- Inte underhållande i överkant
- Inte nödvändig att komma ihåg
- Men ganska trevlig att spela nån gång ibland

Nr: 946/2222

1 kommentar:

  1. Kan tyvärr ej till fullo hålla med dig om denna platta, jag tycker denna är YES bästa, men jag är i normala fall ingen YES-fantast. Den är en av de få skivor som jag tycker är bra precis rakt igenom.

    //Bosse

    SvaraRadera