The Musical Box: Grovt till och med för Zappa

måndag 14 oktober 2013

Grovt till och med för Zappa

FRANK ZAPPA & THE MOTHERS – FILLMORE EAST JUNE 1971 - 1971

Fillmore East 1971 sägs vara The Grande Finale eller höjdpunkten på Zappas ”epok” med Flo & Eddie, alltså Howard Kaylan och Mark Volman från The Turtles.
Det sägs också vara en tidsperiod då Zappas taktik för att popularisera komplex musik var att plocka in synnerligen ekivoka och perversa inslag, vilket i det här fallet i princip innebär att Flo & Eddie skriker ”sperma” och ”jättekuk” så många gånger som möjligt på så kort tid som möjligt.

Finalen av föreställning blir då de både turtlessångarna sjunger sin gamla slagdänga Happy Together i utbyte mot sexuella tjänster...
Nja, hur roligt är detta då? Inte särskilt, skulle jag vilja säga. Jag vet inte om Zappas ”taktik” gick hem 1971, när den här skivan spelades in. I min mening är det här lite för grovt, övertydligt, för att bli intressant.

Det gick bättre i slutet av samma årtionde med Bobby Brown. Men då hade han den goda smaken att inte ha två skrikhalsar vid sin sida, och var inte så rakt på..

Jag har ingen som helst koll på vad de riktiga zappologerna anser om detta alster. Men Fillmore East, June 1971, tycker jag inte är en särskilt rolig zappa-skiva.

Dels för showen, men också för det ganska dassiga ljudet – för att vara Frank Zappa. Dock håller jag avslutningen med Peaches En Regalia ganska högt.

Men det vet jag inte om det hänger på det som hänt i låtarna innan eller om just den här versionen är bra...

Nr: 942/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar