The Musical Box: Nena och 99 luftballonger

fredag 15 november 2013

Nena och 99 luftballonger

NENA – NENA – 1983

Nena var förmodligen det första tyska new wave-band jag hörde talas om. Att det fanns massor av bra hårdrock och synthrock i Västtyskland hade nog de flesta koll på, men Nena var nåt annat.
Redan innan de släppt sin första LP fick Nena ett stort genombrott. Gruppens andra singel, 99 Luftballons blev en monsterhit, i Tyskland, i Europa och nästan hela världen.

Låten fanns dessutom i två versioner, en på tyska och en på engelska. Den fanns sedan givetvis med på Nenas första album, som är en riktigt bra new wave-LP.

Musiken var kanske inte lika tuff och stökig som de brittiska förlagorna, men likheter med tidiga Blondie och Pretenders fanns där absolut. Och sånt gick hem i början av 80-talet. Nenas debutskiva står sig rätt bra idag också.

99 Luftballons är kanske lite uttjatad, men plattan innehåller flera små pärlor. Inte minst Nenas ”riktiga” debutsingel Nur Geträumt.
Nena var en fristående fortsättning på gruppen The Stripes, som gav upp efter att bara släppt en LP några år tidigare. I centrum stod karismatiska sångerskan Nena Kerner, som utan tvekan hade vissa likheter med både Debbie Harry och Chrissie Hynde.

Det är möjligt att Nena internationellt sett bara blev en One-hit-wonder, men hemma i Västtyskland var det något helt annat, där var bandet omåttligt populärt.

De släppte en rad LP-skivor och det uppstod en hel industri runt bandet, det såldes allt från nyckelringar och skor till sportväskor på eget varumärke.

Nr: 953/2222

3 kommentarer:

  1. Jag var i tonåren när de 99 luftballongerna blev en monsterhit, och jag minns förstås låten och Nenas plötsliga popularitet väldigt väl. Dock känns det för mig lite främmande att kategorisera Nena som "new wave". I min bok var Nena ett one-hit-wonder som gjorde trallvänlig hitlistepop.

    Om man snackar tysk new wave från tidigt 80-tal tänker jag nog snarast på bandet Ideal med sångerskan Annette Humpe. (Det fanns säkert fler tyska new wave-band, men jag får erkänna att mina kuskaper om tysk rock är ganska begränsade.)

    SvaraRadera
  2. Nja, håller inte med riktigt. I och för sig är new wave ett ganska brett begrepp, men tycker nog Nena går att jämföra med både Blondie och Pretenders, särskilt de tidiga plattorna.
    99 luftballons blev helt klart en one-hit-wonder, utanför Tyskland. Men Nena gjorde ju flera plattor. En av mina favoriter är tyskspråkiga Fragezeichen med bla Rette Mich.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att detta är en kanonplatta, Nenas klart bästa. Uppföljaren var inte alls lika bra, men jag rekommenderar låten "Irgendwie, irgendwo, irgendwann" från den plattan ändå!
    Nena är klart bäst av tysklands tidiga new waveband. Annette Humpes syster, Inga, samt Annette, var ju också med i DÖF som var sådär, men inte mer.

    SvaraRadera