The Musical Box: En mörk och småfräck ton

söndag 19 januari 2014

En mörk och småfräck ton

CABARET – SOUNDTRACK – 1972

Cabaret är min första upplevelse av musikal...på film. Och kan ni tänka er. Den här filmen hade premiär 1972, men det dröjde flera år innan den kom till Jönköping. Jag kan inte svära på det, men jag har för mig att det var 1979 jag gick och såg den...och då på Rigolettos bio, i källaren under Folkets Hus i Jönköping. Helt säker på årtal är jag dock inte.
Filmen byggde på broadwaymusikalen Cabaret, som första gången spelades 1966. Men likheterna mellan musikalen och filmen sägs inte vara särskilt stora. Båda handlar dock om 1930-talets Berlin och det dekadenta nöjeslivet där.

I en av huvudrollerna finns Liza Minnelli som Sally Bowles. Filmen fick åtta Oscars och blev Minnellis stora genombrott.
För mig är detta en av de stora musikalfilmerna...musiken har en mörk dekadent och småfräck ton. Willkommen, Mein Herr, Maybe This Time och inte minst Money Money är fortfarande musikstycken som jag gärna lyssnar på. Tummen upp för Cabaret, både filmen och soundtracken.

Nr: 11/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar