The Musical Box: Soundtracken The Doors

söndag 19 januari 2014

Soundtracken The Doors

DOORS – AN OLIVER STONE FILM/SOUNDTRACK – 1991

Av någon anledning hamnde den här skivan i min samling, soundtracken från Oliver Stones film om The Doors från 1991. Jag vet inte varför.
Låtarna på skivan har jag däremot hört. Många gånger. Nödvändigtvis har jag dock inte hört just den här plattan särskilt ofta. Mest beroende på att jag har det mesta som finns här i original. Och det är ju alltid roligare att lyssna på hela skivan i stället för ett antal väl valda hits.

Den här plattan kan väl ses som ett i mängden av alla samlingsalbum som finns med The Doors. Riders Of The Storm, Break On Through, Light My Fire och de där stora hitsen finns så klart med här också.

Skillnaden är kanske att flera nummer från Morrisons album An American Prayer har fått plats här också. Den skivan spelades in efter hans död då man hittade inspelningar där Morrison läst in dikter och andra betraktelser, vilka sedan sattes musik till. Ganska effektfullt på sina ställen, även om man helt säkert kan tycka det är både spekulativt och cyniskt.
I vilket fall som helst ger de inspelningarna den här soundtracken en lite annorlunda touch än de vanliga samlingsalbumen. Men om det är värt att lägga ner några större pengar på den vet jag inte. Då är originalinspelningarna mer spännande.

Jag vet inte hur jag ska försvara det här skivköpet. Möjligtvis kan jag väl påstå att jag köpte skivan i desperation. 1991 var inget större musikår.

Nr: 960/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar