The Musical Box: J J Cale är alltid bra

söndag 2 februari 2014

J J Cale är alltid bra

J J CALE – 8 - 1983

J J Cale öste på rätt ordentligt under 80-talet...då menar jag hur många skivor han gav ut. J J Cale 8 från 1983 är den tredje LP:n på lika många år. De som känner J J Cale vet att så ofta släppte han aldrig album vare sig förr eller senare.
De som känner honom vet också att han inte ”öser på” när det gäller musiken. Nummer 8 är precis som alla hans tidigare album tillbakalutad och väldigt avslappnad blues.

Tyvärr är det inget extra man får på den här skivan. Förmodligen laddade han ur sig ordentligt på LP:n innan, Grasshopper, som nog är en av J J Cales snyggare verk. Nummer 8 är lite alldaglig.

Det är så klart också väldigt, väldigt bra. Men jag saknar det där lilla, lilla extra som får det att gå rysningar läns hela ryggen.

Okej, första spåret, Money Talks, ska nog räknas till en av hans bättre låtar. Möjligtvis borde jag väl nämna låt två också, Losers, som är nästan lika vass.

Ännu ett sjysst album från J J Cale alltså, han gör aldrig några dåliga skivor, men en och annan mindre bra. En J J Cale-platta är alltid ett säkert köp.

Nr: 631/2222

2 kommentarer:

  1. Det är den jag saknar! Har länge funderat på vilken skiva som fattas i samlingen men nu kom jag på det! Bra och tack Olle

    /Asgar

    SvaraRadera