The Musical Box: Quos första steg mot folkparksrocken

onsdag 26 februari 2014

Quos första steg mot folkparksrocken

STATUS QUO – BLUE FOR YOU – 1976

Blue For You skulle kunna vara Status Quos sista klassiker...om det inte vore för de blå jeanskostymerna...
Nej, den sista klassikern påstår jag är On The Level. Och menar att Blue For You är Status Quos första steg på vägen mot folkparksrocken de hamnade i på 80-talet.

Blue For You är högljudd, adrenalinladdad och pumpande boogie i ett rasande tempo, men trots det ganska polerad för att vara Status Quo. Ändå är det här en av mina favoritskivor med Status Quo. Jag håller den nästan lika högt som Quo och Piledriver. Är det nån Quo-platta jag mot förmodan får för mig att spela nu för tiden är det Blue For You.
Låter det konstigt? Nja, det är nog mest av nostalgiska skäl. För jag kommer än idag ihåg vilken häftig upplevelse det var när jag fick höra Blue For You för första gången, i hörlurar vid Musikhallens avlånga lyssningsdisk i glas.

Att beskriva vad som for genom huvudet när jag fick höra Is There A Better Way kan jag inte. Bara att det var någon form av eufori...i ett ohyggligt högt tempo, nästan punkigt (men då visste ingen vad punk var).

Sen upptäckte jag att det fanns flera; Rollin´ Home, That´s A Fact. Därför påstår jag att Blue For You är en kanonskiva för den som letar gammal hårdrock från 70-talet.

För den som vill börja lyssna på Status Quo nu för tiden är det en bra skiva att börja med. Men att sen gå framåt för att hitta eventuellt bättre grejer är fel väg, då ska man titta bakåt...

Nr: 485/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar