The Musical Box: Plågsamt lång men pinsamt kort

tisdag 18 mars 2014

Plågsamt lång men pinsamt kort

NEIL YOUNG – YEAR OF THE HORSE – 1997

Plågsamt lång, men pinsamt kort för att vara en dubbel-CD. Year Of The Horse skulle tjänat på att ha bantats ner till en CD-skiva.
I stället blir det här bara lyssning för de allra mest hängivna, som orkar stå ut med Neil Youngs egenheter och förlåter precis allt. Musiken är ganska typisk för den här Young-perioden, långsamt och länge. Är detta livealbum ändå tillräckligt intressant?
Nej, jag gillar inte Year Of The Horses. Har den här inspelningen någon slags storhet har den inte uppenbarat sig för mig, även om jag vanligtvis har en tendens att hylla Neil Young.

Låtvalet är sjysst med ett flertal låtar från Zuma. Men var är Cortez The Killer? Lite tveksam blir jag dock till de nummer som hämtats från Life, en LP som enligt min mening borde fått gå in i glömskan långt tidigare än 1997.
Det är så lätt att få fel intryck. Det här är inte en inspelning att börja med för den som är nyfiken på Neil Youngs magiska musikvärld. Det finns bättre och mer lättillgängliga ingångar.

Nr: 66/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar