The Musical Box: Vem har satt mina änglar i bur

måndag 12 maj 2014

Vem har satt mina änglar i bur

ANDERS F RÖNNBLOM – VEM HAR SATT MINA ÄNGLAR I BUR (VOL 1) – 1979

Vem har satt mina änglar i bur känns lätt ofokuserad och lite virrig. Här finns både den poetiska vispopen från Ramlösa kvarn, det jazziga från Måsarna lämnar Gotland och det lekfulla från Det hysteriska draget.
En del skulle kanske kalla det ett övergångsalbum till 80-talet. Andra en summering av 70-talet. Vad jag hört från andra är att Vem har satt mina änglar i bur är ett uppsamlingsheat, gamla låtar som inte fått plats på de tidigare skivorna eller av andra skäl utelämnats. Så det där med en slutredovisning från 70-talet är nog inte helt fel ändå.

Kanske är det därför jag tidigare aldrig riktigt orkat engagera mig i den här plattan, den hade i min värld inte någon självklar plats i slutet av 70-talet.

När jag nu lyssnar och har ett lite bättre perspektiv är den intressantare. Det hänger förmodligen på att Ramlösa kvarn fortfarande är en av mina favoritskivor och att jag nu för tiden inte har lika svårt för countrypop och bluegrassbanjo...

Vem har satt mina ängar i bur är inte Anders F Rönnbloms starkaste album. Men får du tag på den lyssna då på spår som Kosmiska rötter, en briljant låt om det religiösa hyckleriet. Och missa inte heller små läckerheter som En ängel överlevde divornas krig, Fröken Damberg och rockiga Ruby Doobie.

Nr: 321/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar