The Musical Box: Dylans arenarock

lördag 14 juni 2014

Dylans arenarock

BOB DYLAN – HARD RAIN - 1976

Att höra Bob Dylan lira arenarock är kanske inte vad alla vill. Hard Rain från 1976 hör inte heller till mina favoriter. 
Jag gillar inte alls när han gör bombastisk arenarock av låtar som Lay Lady Lay, Shelter From The Storm och You´re A Big Girl Now. För min del tyckte jag formatet på Blood On The Tracks passade bättre för de låtarna.

Avslutningen med Idiot Wind, med en jätteorkester bakom, blir däremot rätt bra. Men det är ju bara vad jag tycker... Tillsammans med Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again är det skivans bästa spår.

Därför är kanske Hard Rain en liveplatta det borde gå att hoppa över. Den kom dessutom bara drygt ett år efter legendariska inspelningen tillsammans med The Band, Before The Flood. Två år senare var det dags för Live At Budokan...

Dylans konto för liveplattor under 70-talet borde därmed varit övertrasserat...

Men när man ser det med några få års perspektiv (37) hade naturligtvis Bob Dylan en anledning till alla dessa livealbum. Hard Rain är nämligen den första liveplatta där han börjat arrangera om sina låtar till oigenkänlighet på allvar.

Det där fortsatte sen på Live At Budokan och är nu för tiden något folk bara räknar med. Men att han gjorde om Maggie´s Farm till någon slags halvtaskig countrygrej begriper jag fortfarande inte...

Nr: 1866/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar