The Musical Box: Kontroversiellt av Deep Purple

söndag 29 juni 2014

Kontroversiellt av Deep Purple

DEEP PURPLE – CONCERTO FOR GROUP AND ORCHESTRA – 1969

När Ian Gillan och Roger Glover kom med i Deep Purple 1969, räknade väl alla med att bandet skulle börja lira lite tyngre grejer.
I stället kom den här plattan, Concerto For Group And Orchestra. Klassisk musik! Snacka om kontroversiellt! Men det var kanske det Deep Purple var ute efter.
Jag nöjer mig med att konstatera att jag gillar idén. Att den idén senare fick fäste hos många fler band. Att det här egentligen inte har särskilt mycket att göra med tidiga Moody Blues försök i samma område.

Deep Purple drar nämligen ut det betydligt längre än vad Justin Hayward någonsin vågat tänka...De tog nämligen med en hel klassisk orkester. Och att det – fortfarande – är väldigt, väldigt originellt.
Jag vet inte om Deep Purple var först. Men man kan väl säga att den här plattan på något sätt var revolutionerande. För Deep Purple visade att det där med klassisk musik och rock gick att få ihop.

Om det sen är bra på riktigt, eller bara en samling musikstycken som låter som klassisk musik låter jag folk som kan sånt bättre än mig avgöra. Det är i alla fall Jon Lord, som lär ha varit klassiskt skolad, som komponerat musiken.

Concerto For Groups And Orchestra består i vilket fall som helst av fyra stycken, movements, där Ritchie Blackmores bländande gitarrsolon, Ian Paice trumsolon och Ian Gillans röstresurser kompletteras av The Royal Philharmonic Orchestra. Spännande, men rätt knöligt, om jag ska vara ärlig.

Nr: 1233/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar