The Musical Box: Ofokuserat av Focus

lördag 28 juni 2014

Ofokuserat av Focus

FOCUS – IN AND OUT OF FOCUS – 1970

Om man inte vet vilka som låg bakom House Of The King är det lätt missta den för en Jethro Tull-låt. Jag hävdar att det är den bästa Tull-imitation som gjorts utanför Ian Andersons egen sfär.
Men imitation är det inte frågan om. Jag tror inte Focus menade att det skulle bli så...det bara blev så. Thijs van Leers flöjtspel var 1970 minst lika karaktäristiskt som Ians eget.

Och låtar liknande House Of The Kings lyckades Jethro Tull själva aldrig göra förrän långt senare, på folkrockalbum som Heavy Horses och Songs from The Wood, sent 70-tal. Så det var inte där Focus fick idén.

För Focus del tror jag i stället det handlade om en ren lyckoträff. In And Out Of Focus innehåller ingen annan låt i samma dimension. Det är egentligen bara för House Of The King man bör ha skivan i sin samling.

I övrigt är detta en tämligen alldaglig debutskiva...om man nu kan säga så om en skiva av ett progressivt rockband från början av 70-talet.

Jag tycker - vilket kan vara en tveksamt lättköpt poäng i sammanhanget - att skivan är lite ofokuserad... Lite feg kanske? Som att Focus inte riktigt vågade ta hela steget ut på en gång.

Möjligtvis kan det bero på att Jan Akkerman och hans bländande gitarr av någon anledning hamnat lite väl långt bak, att det i stort sett är ett Thijs van Leer-album.

Eller att den första upplagan av Focus bara är halva den kvartett som senare skulle göra legendariska progalbum som Moving Waves och Focus III. Till exempel saknades trummisen Pierre van der Linden.
Men debutalbum med blivande storheter är så klart lockande. In And Out Of Focus har trots allt ett naivt och oskyldigt skimmer över sig.

Något som gör att jag gärna jämför den här LP:n med Yes två första album, Yes och Time And Word. Skivor jag inte heller tycker är särskilt bra, men bara älskar ändå.

Nr: 1493/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar