The Musical Box: En comeback av Elliott Murphy

söndag 3 augusti 2014

En comeback av Elliott Murphy

ELLIOTT MURPHY – AFFAIRS – 1980

Efter Just A Story from America var det tyst från Elliott Murphy i flera år. 1980 dök den här mini-LP:n med sex låtar upp, utgiven på hans eget independentbolag Courtisan.
Ett tag tyckte jag det var den bästa platta Elliott Murphy någonsin gjort. Jag gillade de vassa rocklåtarna Talkin´ About America, Eurotour och Cool Panic.

Förmodligen var jag en av de första som fick i skivan i Jönköping. Jag var med när Peter på Wallins i Huskvarna packade upp en laddning nyinkomna skivor och jag högg den innan den hunnit ur lådan. Rykande färsk fick jag höra Murphy första platta sedan 1977. Och jag gillade den.

Möjligtvis hängde det på nyhetens behag. Nu för tiden - och jämförd med hans andra album - står Affairs sig inte särskilt bra.

Det är en ganska vanlig rockplatta, ovanligt kort visserligen, men lite förutsägbar, som om Elliott Murphy försökte spela ut några riktigt säkra kort.

Som jag ser det nu är det en kul LP att ha i samlingen, men inte nån av de Murphy-skivor jag helst lyssnar på.

Nr: 226/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar