The Musical Box: Fluffigt och romantiskt av Supertramp

tisdag 26 augusti 2014

Fluffigt och romantiskt av Supertramp

SUPERTRAMP – FAMOUS LAST WORDS – 1982

Famous Last Words blev Rodger Hodgsons sista album med Supertramp. Efter den här skivan lämnade han bandet för en solokarriär. Man kan nog hävda att han lämnade snyggt.
Det är ingen tvekan om att Famous Last Words är en bra pop-skiva, skräddarsydd för radion, fluffig och lite lagom romantisk. Och det är bara att erkänna, även jag har mer än en gång nynnat på It´s Raining Again...

Men jag tror inte jag är ensam. 1982 var den låten ohyggligt stor, den spelades precis överallt...och alla kunde den. Det fanns ett par hitlåtar till på albumet, som dock kom i skymundan, My Kind Of Lady (om nån minns den) härjade också en kort tid på topplistorna.
Så här 30 år senare är Famous Last Words inte alls lika överväldigande. Den blev ganska snabbt en av alla de där LP-skivor som glömts bort, med viss rätt. Det handlar om för mycket snygga harmonier och arrangemang, lättvindiga texter och trallvänliga popmelodier.

Hur Rodger Hodgsons solokarriär gick har jag ingen koll på. Supertramp fortsatte dock och gjorde en rad mindre välkända album, dock ganska bra saker. Utan Hodgson blev Supertramp allt mer jazzorienterade och det tycker jag de tjänade på...även om de förmodligen inte tjänade några pengar på det...

Nr: 539/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar