The Musical Box: Lite skön funk under ytan

tisdag 30 september 2014

Lite skön funk under ytan

RARE EARTH – RARE EARTH - 1977

Detta är Rare Earths bästa album...
Om man bara räknar deras tre sista innan de kastade in handduken vill säga... Därmed inte sagt att det är bra...
Det här är nämligen enligt min mening en skitskiva. Alltså ett ganska sorgligt kapitel för ett av det tidiga 70-talets bästa funkrockband i USA. Men skivan Rare Earth från 1977, deras första på Prodigal, är ändå den bästa av de sista de gjorde.

Här lirar de åtminstone mer funk än disco. På uppföljarna, Band Together och Grand Slam, båda 1978, var det precis tvärtom.

Så jag tänker inte såga den här skivan vid fotknölarna (jag nöjer mig med en kapning vid knälederna). Förutom det skojiga att låten Foot Loose & Fancy Free har samma namn som Rod Stewart samma år döpte ett av sina album till, finns det faktiskt lite skön funk under den något glittriga ytan.

Is Your Teacher Cool är absolut en sån där låt som kunde blivit en hit 1977. Åtminstone borde den spelats en del på dansgolven. Foot Loose..också, kanske...

Men det finns faktiskt ett par orättvist behandlade saker till på skivan om man letar noga och pillar lite under den såriga skorpan, men bara om man jämför med vad Rare Earth hittade på senare...

Jag är helt övertygad om att det finns en och annan soulfunkpopidealist som verkligen skulle gilla den här plattan. Men inte jag...

Nr: xxx/2222 (borttagen ur samlingen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar