The Musical Box: Suggestiv, hypnotisk, mystisk

lördag 20 september 2014

Suggestiv, hypnotisk, mystisk

ROLLING STONES – BEGGAR´S BANQUET - 1968

Man ska inte tro allt som sägs om Beggar´s Banquet. Det har skrivits och sagts mycket om den här skivan. Till exempel att den är beviset för att Rolling Stones verkligen var satanister...(Sympathy For The Devil!...aha, vad var det vi sa...)
Och en massa annat också...både sånt som är sant och sånt som är osant.

En sak är säker. Det här är en jävulskt (för att spinna vidare på det här med djävulsdyrkare) bra platta. Kanske Stones allra bästa (tillsammans med Let It Bleed, så klart).
Och säkert är också att den kom ut bara några veckor efter att Beatles släppt sitt vita album. Och att det nog var en ren tillfällighet att Beggar´s Banquet också hade vitt omslag...

För min del hävdar jag med bestämdhet att Sympathy For The Devil måste vara en av Stones bästa låtar genom alla tider, suggestiv, hypnotisk, mystisk, den låten har allt. Och fan vet om Mick Jagger någonsin, före eller senare, skrivit en bättre låttext.

Street Fighting Man, var det den låten som låg bakom hela ungdomsrevolten i slutet av 60-talet? Jag vet inte, men man skulle kunna tro det.

Sen vill jag bara också nämna No Expectations, Stray Cat Blues, psykotiska Parachute Woman och Prodigal Son...

Äh, vi tar resten också, Dear Doctor, Jig-Saw Puzzle, Factory Girl och Salt Of The Earth.

Nr: 526/2222

3 kommentarer:

  1. En bra platta? Aboslut! Men Stones bästa? Nej, enligt min mening är det utan tvekan "Sticky fingers" som kom några år senare.

    SvaraRadera
  2. Skitbra skiva. Dessutom kom en av historiens bästa singlar, "Jumping Jack Flash / Child of the Moon", i samma veva. Snacka om att vara på topp! "Jig saw puzzle" har varit en personlig favorit sen jag hittade skivan i min fasters skivhylla sent 70-tal och kopierade den till kassett.

    Beträffande omslaget så var ju ursprungsidén en annan, en skitig offentlig toalett... så det är väl skivbolaget som får lastas för att det blev snarlikt Beatles vita album.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kanonskiva absolut.
      Den där toalettbilden har jag sett på återutgivningar från 80-talet.

      Radera