The Musical Box: Stackridge rör till det

tisdag 4 november 2014

Stackridge rör till det

STACKRIDGE – PINAFORE DAYS – 1974

Jag gillar Stackridge och deras lättsamma vaudevillepop eller vad man ska kalla det. Men Pinafore Days övertygar mig inte riktigt om deras storhet. Det blir liksom lite för mycket av det goda...
Stackridge är ändå ett av mina favoritband när jag är på lite gråtmildare humör. Har du inte hört den här brittiska prog-, artrockgruppen tidigare är det kanske dags att leta reda på deras album nu. De är i allmänhet ganska roliga.

Pinafore Days är inget undantag. Stackridge får självklart till det med beatlespopen i Fundamentaly Yours, cirkusmusiken i Pinafore Days och 20-talsinspirerade Spin Round The Room. De brukade göra så, blanda en massa olika stilar, gärna i samma låt...

Även om God Speed The Plough har både klassisk musik och Jethro Tull över sig blir det sammantaget dock lite för mycket beatlespop på den här skivan.

Av någon anledning har Stackridge dessutom sneglat åt Sydamerika. The Road To Venezuela till exempel, en ganska röriga latinamerikansk sak som inte alls är särskilt rolig.

Så om du frågar mig - Pinafore Days är inte ett av Stackridges bästa album.
Den här skivan går inte att hitta bland Stackridges ordinarie skivutgivning. Det beror på att det är en amerikansk utgåva av brittiska plattan Man In The Bowler Hat utgiven tidigare samma år. Skillnaden är att två låtar plockats bort och ersatts med låtar från plattan efter, Extravaganza.

Men har man den amerikanska versionen av den skivan också, så kvittar det. Där är inte de låtarna med. Extravaganza gillar jag förresten bättre...

Nr: 1558/2222

2 kommentarer:

  1. Tack för detta tips! Jag har aldrig hört talas om dom tidigare, men har nu genom lyssning på YouTube funnit att min kunskap om 70-talsmusik är långt ifrån komplett. Skön musik (jag lyssnar på den brittiska versionen!) och de liknar väldigt mycket det Klaatu senare skulle göra.

    Igår fick jag också kunskap om ett annat band, The Cardiacs. Är det nåt du har i dina samlingar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Stackridge påminner nog lite om Klaatu när du säger det.
      Nej, Cardiacs har jag aldrig hört, får nog kolla upp dem nu. Tack för tipset!

      Radera