The Musical Box: Torsson på hemmaplan

onsdag 12 november 2014

Torsson på hemmaplan

Det fjärde bästa bandet i Lund, Torsson, gör nu på fredag 14 november en efterlängtad spelning på Jönköpings teater. De senaste åren har våra skånska rockhjältar gjort ett flertal stopp i Jönköping. Med inte så lite stolthet kan man med all rätt hävda att Jönköping är Torssons andra hem.
Så här såg det ut när Bo Åkerström och Torsson gästade teatern 2011. Foto: Olle Assarsson

Det var nämligen här det började, Jönköping är staden där Bo Åkerström växte upp. Det är alltså ingen tillfällighet att en del av Torssons tidiga låtar handlar om Jönköping. Låten Elmia Jordbruksutställning fanns till exempel på b-sidan av gruppens allra första singel. Folkkära superhiten Det spelades bättre boll har sitt ursprung på Stadsparksvallen och en match mellan J-södra och Grimsås.
Visingsö 2010. Foto: Olle Assarsson

Torsson har jag skrivit om flera gånger tidigare här på bloggen. Men jag ser ingen anledning att inte göra det igen. Den här gången har jag tänkt mig att det ska sluta med en grundlig presentation av Torssons alla skivor, från starten med första singeln 1978 till senaste albumet Hälsningar från ledighetskommittén.

Den presentationen kommer att ligga ute på bloggen någon gång i morgon eftermiddag. Innan dess ska jag berätta om de Torssonskivor jag inte skrivit om ännu, vilka är så pass många att det kommer att ta hela dagen idag och hela dan i morgon också...
Va, ingen kö utanför teatern...Nåja, det är ett par dagar kvar...

Låter det mycket? Tja, det är det kanske...
Men hänger du med de här två dagarna kommer du å andra sidan att ha rätt bra koll på Torsson när de går upp på scenen på Jönköpings teater på fredag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar