The Musical Box: Sönderspelad Canned Heat

lördag 6 december 2014

Sönderspelad Canned Heat

CANNED HEAT – COLLAGE – 1971

Det är inte många skivor där jag står ut med att de är i dåligt skick. En av mina mest sönderspelade och utslitna album är Collage med Canned Heat. Den har både jag och tidigare ägare spelat sönder.

Jag köpte den begagnad någon gång i början av 90-talet. Då fick man Canned Heat-plattor billigt. Collage är ett samlingsalbum från 1971 med bandets bästa blueslåtar från de tidiga plattorna.

Skivfodralet är tejpat och lagat. Den måste ändå förvaras i en plastficka, annars kan LP:n ramla ut åt vilket håll som helst när den tas fram. Skivan är välanvänd, den är knastrig repig och skavd.

Men det är helt i sin ordning. Canned Heat är skitig och rå bluesrock. Skivorna får knastra och nålen får till och med hoppa till ibland. Det hör till. En cd med Canned Heat går inte att spela.

Tro mig, jag har försökt. Musiken blir bara trist, steril och könlös. Canned Heat är svett och skit under naglarna. Då ska det låta som det gör på min LP.

Collage gavs ut av Sunset Records men är inte på något sätt en Greatest Hits-skiva. Här har bara en del utvalda blueslåtar samlats på ett och samma ställe.

Nr: 1191/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar