The Musical Box: En fantastisk samling låtar

onsdag 7 januari 2015

En fantastisk samling låtar

JEFFERSON AIRPLANE – EARLY FLIGHT – 1974

Det måste vara något fel på ett band som släpper en skiva med outgivet material som är så här bra”, läste jag någonstans om den här LP:n...
Jag kan bara hålla med. Early Flight är en fantastisk samling låtar som har det gemensamma att ingen av dem fick plats på någon av bandets ordinarie skivor. Den här LP:n är nästan så bra att jag kan rekommendera den till en Airplane-nybörjare.

Early Flight innehåller nämligen låtar hela vägen från tiden före Grace Slick till det sista skälvande kaotiska åren då Airplane-kollektivet var mer intresserat av att utforska sitt eget inre med hjälp av diverse preparat än att göra musik.
Här finns prov på de tidiga bluesinspirerade låtarna, via popmusiken på Surrealistic Pillow, tiden före Hot Tuna och de flummiga utsvävningarna i slutet av karriären som till slut blev Airplanes fall. Jag gissar att de där preparaten kan ha påverkat deras omdöme långt tidigare.

Jag påstår nämligen att första låten på den här LP:n, High Flyin´ Bird, är en av de bästa låtar Jefferson Airplane någonsin gjorde. Men plats på någon studio-LP fick den aldrig, däremot finns det flera senare liveinspelningar.
Den låten är från tiden innan Grace Slick kom med i bandet, då Signe Anderson fick sjunga en del låtar. Det gör hon här, och det blir hur bra som helst. High Flyin´ Bird är en sån där magisk liten poplåt som Airplane skulle kunnat ha blivit för evigt ihågkomna för om de inte också gjort Somebody To Love och White Rabbit.

Sen måste jag bara nämna Go To Her, som förutom Marty Balins vrålande är en sån där sak man gärna lägger på minnet.

Här finns några av de fetaste gitarriff Jefferson Airplane någonsin spelade in, tack till Jorma Kaukonen.

Mexico gillar jag också. Men det misstänker jag enbart hänger på Grace Slick. Jag har nämligen en förmåga att gilla nästan alla låtar hon spelat in...

Nr: 728/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar