The Musical Box: Hurdy Gurdy Man

lördag 24 januari 2015

Hurdy Gurdy Man

DONOVAN – GREATEST HITS – 1969

Det är lätt att hitta favoritlåtar i Donovans låtskatt. Mellow Yellow, Sunshine Superman och Season Of The Witch är såna där låtar jag förmodligen alltid kommer att ha med mig. Men att hitta någon direkt favorit-LP har varit svårare. Han har ju gjort rätt många...
Första skivan, Whats Bin Did And Whats Bin Hid, kom ju redan 1965 och Donovan var sen en av de stora hjältarna under The summer of love. Han hann med att göra närmare dussinet album till innan 60-talet var över. Det blev lite för mycket för mig...

Därför har jag än så länge nöjt mig med den här samlingsplattan. En ganska tidig sådan, det finns nämligen en massa samlingsalbum också, och inte blev de färre när CD-skivan tog över...

Hur som helst är det här en bra platta för den som inte orkade hänga med när Donovan körde som hårdast. Här finns alla de där sköna hippielåtarna, de där som man minns allra bäst.

Catch The Wind är så klart med här. Hurdy Gurdy Man också givetvis. Och Mellow Yellow, min favoritlåt. Däremot missar man så klart allt det han gjorde från 70-talet och framåt.

Donovan försvann kanske från de stora scenerna för rätt så många år sedan. Men han slutade inte göra skivor för det. Vad jag vet kom han med en platta så sent som 2004.
Än så länge har jag inte intresserat mig särskilt mycket för Donovans musik utöver den här LP:n. Men vi får väl se. Den dan kanske kommer.

Nr: 1213/2222

1 kommentar:

  1. Eartha Kitt gör riktigt bra covers på tre Donovan låtar på en skiva som heter Sentimental Eartha.

    SvaraRadera