The Musical Box: En hackande motor

söndag 15 februari 2015

En hackande motor

MOTORS – TENEMENT STEPS - 1980

Tenement Steps är en konstig skiva. För egentligen finns det flera rätt bra poplåtar på The Motors album från 1980. Men ändå blir jag bara trött och sömnig av att lyssna på den. Och sen kommer jag inte ihåg en enda låt*. Den säger mig ingenting.
Andy McMaster och Nick Garvey var frontsnubbarna i bandet, och de är med här också, på denna tredje och sista platta. De som saknas är gitarristen Bram Tchaikovsky och trummisen Rick Slaughter Wernham, som av någon anledning hoppade av ett av det sena 70-talet roligaste band.

De hade inte gjort så mycket väsen av sig på de tidigare skivorna, Motors 1 och Approved By (inte bokstavligt talat alltså). Men när de inte var med märktes det. För McMaster och Garvey ersatte Tchaikovsky med synthar, vi är ju inne på 80-talet nu..., det det blev inte bra. Motorn hackar, om man säger så...
Visst, på något ställe kan man väl få lite Airport-känsla**, men den försvinner rätt snart och ersätts av något slags halvtaskiga ELO-plankningskrypningar. Och när jag får för mig att börja jämföra med Sparks... Då åker Tenement Steps bort från skivtallriken.

Nr: utrensad ur samlingen

* För att vara lite informativ kollade jag med Allmusic.com. Deras recensent menar att That´s What John Said och Metropolis är rätt bra.
** Motors superstora hit från 1978 på plattan Approved By.

2 kommentarer:

  1. Jag upptäckte nyligen Bram Tchaikovskys soloplatta "Strange man, changed man" från -79. Den är inte alls dum och står sig troligen betydligt bättre idag än vad Motors skivor gör. För inte så länge sedan lyssnade jag på "Approved by..." och tyckte att den var ganska träig, bortsett från jättehiten "Airport".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Har inte hört den plattan. Jo, det kan nog vara så att Approved By känns lite träig, det kan även jag tycka nu för tiden.

      Radera