The Musical Box: Kursaal Flyers har en skön stil

lördag 14 februari 2015

Kursaal Flyers har en skön stil

KURSAAL FLYERS – CHOCS AWAY – 1975

Kursaal Flyers hade det inte lätt på mitt 70-tal. Jag och många andra trodde först att det var något slags discogäng eller möjligtvis soul. Det hörs ju på namnet...Kursaal Flyers...Ohio Players, Fat Back Band...Kool & The Gang...
Långt senare insåg jag att Kursaal Flyers inte hade ett dugg med disco att göra...men då var det för sent...då hade jag hunnit tröttna på Ducks Deluxe och Rockpile.

Pliktskyldigast köpte jag dock Chocs Away...spelade den en eller två gånger...avfärdade Kursaal Flyers som countrypop...och ställde in den i hyllan.

Det gick till och med så långt att jag helt nyligen rensade ut den ur samlingen och tänkte sälja den. Men innan den åkte ut ville jag lyssna på den en sista gång...för att vara säker på min sak. Som tur var...

Jag har Chocs Away kvar. Den lämnar icke min samling! Kursaal Flyers var kanske inte 70-talets och pubrockens mest framträdande band. Och Chocs Away är kanske inte deras bästa platta (har jag läst mig till), men den är tillräckligt bra för mig.

Kursaal Flyers har en skön stil, avslappnad, humoristisk och lite smått elak. De blandar tuff rock & roll med country - till och med bluegrassbanjo - petar in lite new wave-pop (långt innan den var ”uppfunnen”) drar några vitsar och raggar upp några bluesackord.

Chocs Away är en riktigt kul LP att lyssna på även om man kanske saknar uppenbara hitlåtar. En sjysst skiva, helt enkelt.

Nr: 29/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar