The Musical Box: ”Oljud utförda på kyrkorgel indränkt i fotogen”

lördag 28 februari 2015

”Oljud utförda på kyrkorgel indränkt i fotogen”

GOMORRHA – TRAUMA – 1971

Titelspåret här kategoriserar jag i genren ”oljud-utförda på kyrkorgel-indränkt i fotogen”. Högst obehagligt, nervpåfrestande och bara tillfälligt lyssningsbart. Samtidigt kan jag inte låta bli att gilla det.
Gomorrhas Trauma är troligen delvis ett experiment. Och delvis...ingenting särskilt, bara en rockplatta från det tidiga 70-talet. Ibland får jag för mig att de här grabbarna hade en viss förkärlek för tysk schlager, Djinghis Khan typ.

Men samtidigt, skivan är trots allt producerad av tyske häxmästaren Conny Plank, är detta en spännande LP på gränsen mellan psykedelia, krautrock och vanlig hederlig bluesrock. Inte fel alls egentligen.

Om det är en klassiker – som vissa påstår – är jag inte helt säker på.

Men om det är en skitskiva – som andra hävdar – vill jag inte heller hålla med om. Det är den lite för experimentell och udda för.

Hur som helst tycker jag just nu att det är en rolig LP att lyssna på. Gomorrha har ett rått, opretentiöst sound.
Gomorrha är ett tyskt band som bildades i slutet av 60-talet. Den här LP:n spelades först in med tyska texter och en något mer konventionell produktion.

När Conny Plank fick tag i bandet gjordes skivan om, låtarna fick engelska texter, och en betydligt ruffigare heavy-psychproduktion. Vill man höra hur skivan lät i original kan man alltid skaffa sig CD-upplagan, där finns de låtarna med som bonusspår.

Nr: 1809/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar