The Musical Box: Möjligtvis ”en bra-att-ha-skiva”

söndag 15 mars 2015

Möjligtvis ”en bra-att-ha-skiva”

Temahelg - Skivor jag aldrig borde köpt

DOOBIE BROTHERS – DOOBIE BROTHERS – 1971

Möjligtvis är det här är en sån där bra-att-ha-skiva. Jag köpte den för väldigt länge sen bara för att det var Doobie Brothers första platta. Inte för att jag var särskilt nyfiken på att höra den. Men jag tänkte väl att det borde jag väl bli nån gång...
Det har inte blivit så än. Doobie Brothers har sedan den där tiden, på 70-talet, inte varit särskilt intressanta för mig. Eftersom jag lyssnat på skivan nu igen, kan jag väl säga att de inte blivit mer spännande med åren...

Doobie Brothers gav ut sitt debutalbum 1971. Då var det inte många som uppmärksammade det. En amerikansk musiksajt skriver lite ironiskt ”Det var nog inte särskilt många hippies som köpte den här skivan...”.

Men eftersom jag hört de flesta andra skivorna med The Doobies kan jag väl konstatera ett par saker i alla fall.

På den här plattan låter de väldigt mycket som de gjorde också på album som Toulouse Street och What Were Once Vices Are Now Habits. Alltså mycket gitarr, helst akustisk, och väldigt melodiöst.
Det finns faktiskt ett par riktigt bra låtar på skivan. Starten med Nobody är faktiskt rätt vass, liksom Slippery St Paul och Greenwood Creek. Tyvärr är låtarna ganska taffligt producerade, det känns efter ett tag rätt rörigt och inte så speciellt genomtänkt.

Nr: 994/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar