The Musical Box: Richard Wrights våta dröm

fredag 27 mars 2015

Richard Wrights våta dröm

RICHARD WRIGHT – WET DREAM – 1978

Är detta möjligtvis en underskattad skiva? Lite märkligt att David Gilmours första soloplatta som gavs ut samma år blev så hyllad, när den här LP:n knappt nämndes alls. Som jag ser det – och känner – är Wet Dream minst lika intressant, och faktiskt mer pinkfloydisk än vad Gilmour lyckades med på egen hand.
Vad jag också blir fundersam på är varför Roger Waters sa att Wright inte bidrog med något till Pink Floyd. Wet Dream säger något helt annat.

Det är en synnerligen kompetent progressiv rockplatta, med överlag starka melodier. Att det är en medlem i Pink Floyd som gjort skivan går inte att ta miste på. Och mycket keyboard så klart.
Här finns samma majestätiska arrangemang och ändå så egensinniga melodislingor. Ska jag jämföra med något av Pink Floyds album blir det helst Animals, där är parallellerna solklara.

Dessutom borde nog både Dark Side Of The Moon och Wish You Were Here nämnas, jämför gärna med Great Gig In The Sky och Shine On You Crazy Diamond.
Wet Dream är en riktigt bra LP med andra ord. Absolut en skiva Pink Floyds deadheads ska hålla ögonen på, även om jag misstänker att de som är insatta i deras musik givetvis redan har skivan.

Nu skulle jag kunna rabbla upp ett antal låtar jag känner lite extra för, men det tänker jag inte göra. I det här fallet – som nästan alltid med Pink Floyd också – är det helheten som gör det.

Lite kuriosa: Snowy White, ex-Lizzy, lirar gitarr här. Han har på senare år samarbetet en hel del med Roger Waters.

Nr: 146/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar