The Musical Box: Riktigt illa av Crack The Sky

söndag 15 mars 2015

Riktigt illa av Crack The Sky

Temahelg - Skivor jag aldrig borde köpt

CRACK THE SKY – RAW – 1987

Aj, ingen rolig LP det här. Plastig hårdrock från det sena 80-talet. Det trodde jag inte om Crack The Sky, som en gång i tiden var ett av de mest lovande amerikanska rockbanden, med flera riktigt vassa album bakom sig.
Men Raw är alltså något helt annat - tio år efter den där sagolika debutplattan, efter Animal Notes och efter bedagade skönheten Safety In Numbers – Raw är en riktig skräpskiva. Tyvärr.

Till mitt försvar ska sägas att jag var ytterst tveksam till köpet. Att den var gjord så sent som 1987 gjorde mig misstänksam. Men jag köpte den ändå, efter att ha läst texten på baksidan; ”No synthesizers, No digital processing, No celebrity background singers, No keyboards”.

Crack The Sky håller vad de lovar (även om trummorna på sina ställen låter misstänkt maskintillverkade), men det hjälper inte. Raw är trots det på gränsen till ospelbar.

Jag antar att man kan kalla musiken på skivan för någon slags hårdrock, eventuellt metal. Felet är att det blir såå tråkigt att lyssna på.

Jag hittar faktiskt inte en enda bra melodi, inte ett enda giftigt riff.

Nr: borttagen ur samlingen, såld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar